Přístřešek na auto

Když naše auto stojí na ulici,  ohrožují ho přírodní vlivy, tedy sněhové metelice v zimě, jarní přívalový déšť, pak kroupy, letní sluneční žár, podzimní plískanice a jakoby to všechno nestačilo, útočí na něj i lidé, tedy kradáci a vandalové. Máme-li domek a alespoň pár volných metrů za plotem, můžeme si postavit celkem snadno přístřešek, kryté stání na němž  bude vůz přece jen do značné míry chráněný.

Aby nestálo třeba v louži, nejprve prostor pro stání auta pořádně vydláždíme. Každý může zvolit dlažbu, která mu nejvíce vyhovuje. Například betonová dlažba se nabízí v různých odstínech i tvarech. Pro ohraničení jsme použili úhlové tvarovky formátu 60 x 40 x 40 mm a položili je do vrstvy betonu. Během dláždění také zabudujeme H kotvy pro sloupky o rozměrech 116 x 60 x 600 mm, do nichž později usadíme sloupky pro přístřešek.

Postup dláždění

  1. Zabetonujeme okrajové tvarovky. Výšku určíme napnutou vodící šňůrou, kterou vedeme podle zabetonovaných kotev pro sloupky.
  2. Zeminu udusáme, nejlépe ručním vibračním pěchem a aby dlažba v budoucnu nepopraskala mrazem, nasypeme pod ní vrstvu drtě nebo štěrku (asi 25 cm vysokou), kterou také udusáme.
  3. Pokud přístřešek nebude stát volně, s pokládkou dlažby začneme u stěny domu. Na připravenou vrstvu štěrku nesmíme už šlapat.
  4. Dlaždice pokládáme tak zvaně přes hlavu z již položené plochy. V případě nutnosti je řežeme řezačkou na kámen – zřejmě se tomu nevyhneme při pokládce kolem H kotev pro sloupky.
  5. Na hotovou vydlážděnou plochu nasypeme suchý písek nebo jemnou drť a koštětem ji vmeteme do spár.

Dřevo pro přístřešek na auto

Materiál můžeme koupit i jako hotovou připravenou sadu pro garážové stání, přístřešek na auto apod. K mání jsou ve verzích buď volně stojící nebo určené k montáži ke stěně. Dostaneme tak na míru nařezané, ohoblované díly se začištěnými řezy, i s vybranou střechou (nebo bez ní). Pokud chceme ušetřit, můžeme si hranoly a prkna nařezat a ohoblovat sami a na střechu dát třeba makrolon nebo prkna a lepenku. Nicméně – i když budeme stavět z hotových dílů, tak i tak je lepší pracovat ve dvou, protože například ukotvovat hranoly zas pro jednoho až tak snadné  není…

Seznam materiálu

  • Sloupky – 115 x 115 mm
  • Podélné trámky – 140 x 60 mm
  • Trámová výměna – 140 x 60 mm
  • Vazníky – 160 x 60 mm
  • Výztuhy – 90 x 90 mm
  • Čelní prkna – 115 x 24 mm
  • Profilová prkna – síla 19,5 mm
  • Dále počítáme s tím, že budeme potřebovat materiál na střechu o ploše asi 25 čtverečních metrů a samořezné vruty s těsněním; kotvy pro sloupky ve tvaru H 116 x 60 x 600 mm; pro spojení sloupků s podélnými trámky šestihranné vruty M12 x 140 s podložkami; vruty do dřeva 5,0 x 80 a 5,0 x 120 mm na montáž podélných výztužných nosníků; úhlové spojovníky 60 x 60 x 40 mm k upevnění vazníků k podélným trámkům; úhlové spojovníky 90 x 48 x 116 mm na montáž obou trámových výměn pro příčné výztužné nosníky, vruty do dřevotřísky a samozřejmě hřebíky.

Postup stavby přístřešku

  1. Po přesném nařezání a ohoblování materiálu usadíme do H kotvy první sloupek a vyrovnáme. upevníme sloupky do kotev šrouby s šestihrannou hlavou. Postupně připevníme všechny sloupky ke kotvám, a to vždy tak, aby čep byl nahoře. Stejně postupujeme i u druhé řady.
  2. Vyrovnáme a přišroubuje vazník – sloupky musí stát zcela kolmo. Podélný trámek u stěny položíme do výřezů ve sloupcích a vodorovně vyrovnáme.
  3. Ve sloupcích a podélném trámku si předvrtáme otvory. Sloupky s podélným trámkem spojíme vruty se šestihrannou hlavou. Použijeme podložky.
  4. Abychom mohli k podélnému sloupky dát vazníky, připevníme k němu úhlový spojovník. Výztužné nosníky sešroubujeme s podélným trámkem a sloupky.
  5. Vazník za vazníkem pokládáme na podélné sloupky. Všechny připevňujeme úhlovými spojovníky. K vazníkům pak přišroubujeme
    čelní prkna. Otvory si předvrtáme.
  6. Vybranou střešní krytinu připevníme podle typu krytiny. Složité? Ani ne – přístřešek na auto je hotov.