Když naše auto stojí na ulici, ohrožují ho přírodní vlivy, tedy sněhové metelice v zimě, jarní přívalový déšť, pak kroupy, letní sluneční žár, podzimní plískanice a jakoby to všechno nestačilo, útočí na něj i lidé, tedy kradáci a vandalové. Máme-li domek a alespoň pár volných metrů za plotem, můžeme si postavit celkem snadno přístřešek, kryté stání na němž bude vůz přece jen do značné míry chráněný.
Aby nestálo třeba v louži, nejprve prostor pro stání auta pořádně vydláždíme. Každý může zvolit dlažbu, která mu nejvíce vyhovuje. Například betonová dlažba se nabízí v různých odstínech i tvarech. Pro ohraničení jsme použili úhlové tvarovky formátu 60 x 40 x 40 mm a položili je do vrstvy betonu. Během dláždění také zabudujeme H kotvy pro sloupky o rozměrech 116 x 60 x 600 mm, do nichž později usadíme sloupky pro přístřešek.
Postup dláždění
- Zabetonujeme okrajové tvarovky. Výšku určíme napnutou vodící šňůrou, kterou vedeme podle zabetonovaných kotev pro sloupky.
- Zeminu udusáme, nejlépe ručním vibračním pěchem a aby dlažba v budoucnu nepopraskala mrazem, nasypeme pod ní vrstvu drtě nebo štěrku (asi 25 cm vysokou), kterou také udusáme.
- Pokud přístřešek nebude stát volně, s pokládkou dlažby začneme u stěny domu. Na připravenou vrstvu štěrku nesmíme už šlapat.
- Dlaždice pokládáme tak zvaně přes hlavu z již položené plochy. V případě nutnosti je řežeme řezačkou na kámen – zřejmě se tomu nevyhneme při pokládce kolem H kotev pro sloupky.
- Na hotovou vydlážděnou plochu nasypeme suchý písek nebo jemnou drť a koštětem ji vmeteme do spár.
Dřevo pro přístřešek na auto
Materiál můžeme koupit i jako hotovou připravenou sadu pro garážové stání, přístřešek na auto apod. K mání jsou ve verzích buď volně stojící nebo určené k montáži ke stěně. Dostaneme tak na míru nařezané, ohoblované díly se začištěnými řezy, i s vybranou střechou (nebo bez ní). Pokud chceme ušetřit, můžeme si hranoly a prkna nařezat a ohoblovat sami a na střechu dát třeba makrolon nebo prkna a lepenku. Nicméně – i když budeme stavět z hotových dílů, tak i tak je lepší pracovat ve dvou, protože například ukotvovat hranoly zas pro jednoho až tak snadné není…
Seznam materiálu
- Sloupky – 115 x 115 mm
- Podélné trámky – 140 x 60 mm
- Trámová výměna – 140 x 60 mm
- Vazníky – 160 x 60 mm
- Výztuhy – 90 x 90 mm
- Čelní prkna – 115 x 24 mm
- Profilová prkna – síla 19,5 mm
- Dále počítáme s tím, že budeme potřebovat materiál na střechu o ploše asi 25 čtverečních metrů a samořezné vruty s těsněním; kotvy pro sloupky ve tvaru H 116 x 60 x 600 mm; pro spojení sloupků s podélnými trámky šestihranné vruty M12 x 140 s podložkami; vruty do dřeva 5,0 x 80 a 5,0 x 120 mm na montáž podélných výztužných nosníků; úhlové spojovníky 60 x 60 x 40 mm k upevnění vazníků k podélným trámkům; úhlové spojovníky 90 x 48 x 116 mm na montáž obou trámových výměn pro příčné výztužné nosníky, vruty do dřevotřísky a samozřejmě hřebíky.
Postup stavby přístřešku
- Po přesném nařezání a ohoblování materiálu usadíme do H kotvy první sloupek a vyrovnáme. upevníme sloupky do kotev šrouby s šestihrannou hlavou. Postupně připevníme všechny sloupky ke kotvám, a to vždy tak, aby čep byl nahoře. Stejně postupujeme i u druhé řady.
- Vyrovnáme a přišroubuje vazník – sloupky musí stát zcela kolmo. Podélný trámek u stěny položíme do výřezů ve sloupcích a vodorovně vyrovnáme.
- Ve sloupcích a podélném trámku si předvrtáme otvory. Sloupky s podélným trámkem spojíme vruty se šestihrannou hlavou. Použijeme podložky.
- Abychom mohli k podélnému sloupky dát vazníky, připevníme k němu úhlový spojovník. Výztužné nosníky sešroubujeme s podélným trámkem a sloupky.
- Vazník za vazníkem pokládáme na podélné sloupky. Všechny připevňujeme úhlovými spojovníky. K vazníkům pak přišroubujeme
čelní prkna. Otvory si předvrtáme. - Vybranou střešní krytinu připevníme podle typu krytiny. Složité? Ani ne – přístřešek na auto je hotov.