Krakelované židle a stůl

Kraleláž je v podstatě soustava trhlinek v barevné vrstvě obrazu. Najdeme ji například na olejomalbách, kde stářím barva jemně popraskala, nebo na starém nábytku po babičce. Pokud po takovém vzhledu toužíme a nechceme čekat desítky let, než nám ho vykouzlí čas, můžeme zkusit výtvarnou techniku zvanou krakeláž. Díky ní dodáme opotřebovaným kuchyňským židlím i stolu ojedinělý vzhled.

(2011) *** Na starých obrazech se krakeláž po čase objevuje proto, že barva a podklad reagují odlišně na vzdušnou vlhkost. Krakeláž na keramice a skle se většinou vytváří uměle, a to zejména z estetických důvodů. Rozžhavené sklo se prudce zchladí. Odlišné zbarvení trhlinek u keramiky způsobuje vnesená barva.

Podstata krakeláže

Krakeláž není tak složitá, jak by se na první pohled mohlo zdát. Potřebujeme dvě kontrastní barvy a krakelovací médium. Krakelovací média od různých firem dostaneme v prodejnách výtvarných potřeb nebo ve větších papírnictvích. Pracujeme ve třech fázích:

  1. Předmět natřeme podkladovou barvou a necháme zaschnout.
  2. Na podkladovou barvu naneseme krakelovací médium.
  3. Celý předmět natřeme finální barvou. Finální barva díky krakelovacímu médiu rozpraská jako starý lak. Barvy kombinujeme podle svých představ – základ může být tmavší než svrchní vrstva nebo naopak.

Krakeláž a dekupáž

Zajímavé kousky vzniknou, když k zmíněné povrchové úpravě krakeláží přidáme jako poslední vrstvu (na krakelovací médium) vystřižené motivy z ubrousků. Příšerné slovo „dekupáž“ není nic jiného, než ubrousková technika dekorace. O tom, jak na ni píšeme ZDE. Použité motivy také originálně popraskají.

Přípravné práce

Nežli začneme krakelovat, musíme předmět, v našem případě židli, upravit. To znamená, že pokud se původní barva neoprýskává, stačí ji dobře očistit, odmastit a pak přetřít. V opačném případě musíme původní nátěr odstranit, a to buď chemickým odstraňovačem starých nátěrů, horkovzdušnou pistolí a špachtlí, nebo broušení, či kombinací více uvedených metod.

Pracovní postup

  1. Opotřebované kuchyňské židle i stůl jsme pečlivě umyli vodou s Jarem. Sedáky jsme sundali. Barva neprýskala, proto nebylo nutné původní odstraňovat, jen jsme nátěr trochu obrousili smirkovým papírem, aby nový lépe přilnul.
  2. Hluboké vrypy jsme zatmelili tmelem na dřevo. Na podkladový nátěr jsme použili vodou ředitelný bílý Balakryl. Stejně jsme připravili ostatní tři židle a stůl. Ten jsme nejprve obrátili vzhůru nohama a natřeli je, teprve potom samotnou desku stolu. Podklad jsme nechali řádně vyschnout, a protože už byl večer, až do druhého dne.
  3. Nanesli jsme krakelovací médium na všechny plochy natřené podkladovou barvou a nechali ho důkladně zaschnout. Platí pravidlo, že čím silnější je vrstva média, tím větší praskliny vzniknou.
  4. Přistupujeme k nejefektnějšímu kroku naší práce – na zaschlé médium nanášíme finální barvu. Nanášíme ji štětcem a výhradně jedním směrem. Nátěr neopakujeme, na natřená místa se štětcem nevracíme, jinak prasklinky nevzniknou. Ty ostatně naskakují již během natírání.
  5. Sušení nátěru můžeme urychlit teplým vzduchem z fénu na vlasy. To neděláme, protože bychom byli tak netrpěliví, ale proto, že se prasklinky při rychlém schnutí více zvýrazní (na konci tohoto experimentu jsme dospěli k závěru, že výraznější by byl tmavý podklad).
  6. Nakonec jsme sedáky potáhli novou látkou, hodící se do venkovské kuchyně a ze stejné ušili i ubrus. O tom, jak ušít ubrus  a jak na nové čalounění , jsme již psali a ještě psát budeme.