Dekupáž čili základy ubrouskové techniky

hodiny s decoupage

Způsob přenášení určitého obrazu na předměty, který později získal pojmenování decoupage (po našem dekupáž), má prý původ na východní Sibiři, kde touto ještě primitivní technikou kočovníci krášlili hroby. Odsud se dekupáž dostala do Číny, kde byla až do dvanáctého století využívána ke zdobení lampionů a nejrůznějších dóz, krabic a krabiček. S evropskými obchodníky jako Marco Polo se dostala nejprve do Itálie, kde čínská inspirace zaujala benátské nábytkáře. Ti začali levnou technikou nahrazovat módní motivy orientálních laků a smaltů pod názvem lacca contrafatta

Přestože se dekupáži po straně začalo říkat „umění pro chudé”, získala si i více i o něco méně urozené dámy, pro které to bylo zase něco nového, než věčné vyšívání. Jako dvorské hobby prožívala dekupáž zlatý věk za Ludvíka XV, kdy pod nůžtičkami náruživých a neúnavných „lepiček“ nenávratně skončila i řada děl významných malířů, včetně obrazů Jeana Antoine Watteaua, které by si dnes na aukcích obrazů jistě stála hodně vysoko.

Velká šíře uplatnění

Dekupáž procházela staletími a zájem o ní přicházel a odcházel ve vlnách. Trvalo nějaký čas, než tuto „babskou” výtvarnou techniku vzali na vědomí i uznávaní umělci, ale bylo by hřích zatajit, že ji ve dvacátém století občas použivali třeba Mattise či Picasso. Tak to zkusme taky: ubrouskovou techniku můžeme použít na plochu nebo jí ozvláštnit nejrůznější předměty, a to ze dřeva, plastu, plechu, papíru, skla… a dokonce lze dekupáž uplatnit i na textilu a velikonočních vajíčkách.

Dekupážní lepidlo a jak na to

Zajímavé je zvolený motiv třeba opakovat na více předmětech a potištěné ubrousky nám k tomu dávají hodně možností. Použít je nejlepší speciální lepidlo na dekupáž, ale my v některých případech s úspěchem uplatnili normální disperzní lepidlo (Herkules). To jsme ale nanášeli i na podklad, což s dekupážním lepidlem zpravidla nečiníme – tím natíráme jen přes obrázek. Zásada při jeho používání je jediná: vždy s ním natíráme stejným směrem. Nejde přitom ani tak o lepidlo, jako o to, že potištěná vrstva ubrousku je velejemná a není nesnadné ji potrhat.

Jak na to 

  1. Přírodní podklad jemně přebrousíme smirkem a otřeme vlhkým hadříkem. Barevný základ připravíme jednou vrstvou lazurovací barvy.
  2. Vybrané motivy z ubrousků pečlivě vystřihneme. Spodní vrstvy oddělíme.
  3. Zvolenou část ubrousku přiložíme na zdobený předmět a opatrně svrchu přetřeme lepidlem. Necháme zaschnout.
  4. Při polepování konkrétních předmětů se nám stane, že obrázek přes hranu přesahuje, ale nevadí to, protože po zaschnutí tato místa začistíme jemným pilníkem na dřevo. Nakonec předmět natřeme nitrolakem.

Obraz na plátně

Nebo můžeme touto technikou napodobit skutečný obraz tím, že zvolené motivy přeneseme na malířské plátno. Zkuste to nejdřív s plátnem potaženou deskou – takové lze koupit v různých rozměrech a pro začátek vyjdou levněji, než plátno napnuté na malířském dřevěném blindrámu (dělají se v různých rozměrech, čtvercové i obdélníkové).

  1. Postup je v podstatě totožný s předchozím. Budeme potřebovat ubrousky se zvolenými motivy, akrylové barvy, jemnou strukturovací pastu, lepidlo na dekupáž, štětec, nůžky a špachtli.
  2. Promyslíme kompozici obrazu, na vybraná místa naneseme špachtlí strukturovací pastu, do niž můžeme (ale nemusíme) obráceným koncem štětce vyrýt jednoduché ornamenty.
  3. Z ubrousků vystřihneme zvolené motivy, a až strukturovací pasta zaschne, nalepíme je na plátno (decu-papír před lepením namočíme). Motivy opatrně přitiskneme štětcem.
  4. Obrázek dokončíme akrylovými barvami, které ale nebudeme nanášet štětcem, ale molitanovou houbičkou. Lehkými dotyky ho natupujeme. Pokud jsme pracovali na malířském rámu, jdeme s barvou i přes jeho hrany a natupujeme i boky.
  5. „Obraz“ se bude dobře vyjímat klasicky zavěšený na zdi – proto na zadní stranu ještě přilepíme patřičné očko. Z velkosériově vyráběného ubrousku, jímž si jiní po jídle jen tak utřou ústa, máte najednou obraz – originál.

Ubrousky a 3D technika

Nejspíš vás napadne, zda lze takto „vstoupit do třetího rozměru“ a technikou dekupáže ozdobit reliéf. Chytrost nejsou žádné čáry: samozřejmě, že při zvýšené míře pečlivosti zvládnete i překvapivé prostorové zdobení. Nejsnáze si postup představíme s jednoduchým vystouplým tvarem. Naštěstí i na ubrouscích bývá takové ovoce (jablka, citrony) často zobrazeno. Potřebovat budeme proto dva kusy zvoleného ubrousku, lepidlo na dekupáž, samotvrdnoucí hmotu (například JOVI nebo KERA), kterou mají ve výtvarných potřebách a některých papírnictvích.

  1. Z ubrousku vystřihneme zvolený motiv ovoce a dekupážním lepidlem ho na destičku z překližky nebo třeba sololitu přilepíme (nezapomeňte, že vždy natíráme jedním směrem!).
  2. Z hmoty vytvarujeme ovoce s lístky, okraje zploštíme a pak přilepíme – reliéf by měl být asi o dva milimetry menší, než nalepený obrázek.
  3. Co má být ve výsledku plastické, vystřihneme z druhého ubrousku. V tomto případě necháme přes obrys asi třímilimetrový přesah.
  4. Polepíme vystouplé části ovoce a lístků, pozor, lepidlo tentokrát naneseme i pod ubrousek.
  5. Třírozměrný obrázek na závěr přetřeme bezbarvým lakem. Náš tip zní: zkuste část obrázku přilepit přes jeho rámeček. Dobré – co?