Takový křik se vznášel nad prudce se svažující asfaltovou cestou, po níž se řítila prkénka na kuličkových ložiscích. Jejich uširvoucí zvuk připomínal tanky řadící se k přehlídce. Kluci na těchto bezmotorových „bobech“ samozřejmě žádné klobouky neměli, to se ale tak tenkrát říkalo: „držte si klobouky, pánové, jedeme do zatáčky…“ Dnes klukům postavíme „buginu“ bez motoru. Nejlepší bude, když při tom budou pomáhat – nejen že někde postojí, něco podrží. Budou si pak vozítka víc vážit. Na jízdu si samozřejmě nevezmou klobouk, ale cyklistickou nebo lyžařskou helmu.
Dětská závodní bugina je vhodná pro každý svah. Přední náprava je několikanásobně uložena v ložisku a zajišťuje, že podvozek vozítka nemůže v žádném případě ztratit kontakt se zemí. Přední osa, pohybující se ve dvou směrech, je jedinečnou technickou lahůdku, záleží na dvou otočných deskových ložiskách: jedno jsme namontovali vertikálně a druhé horizontálně.
Bezpečnost především
Jde o děti, a proto jsme pevnosti podvozku věnovali prvořadou pozornost, protože především na něm záleží bezpečnost celé konstrukce. Obě desky podvozku, mezi nimiž jsou další stavební díly, jsme nejen slepili, ale navíc stáhli šesti vratovými šrouby, takže výsledek je vůči velkému namáhání odolný. Terénní určení vozítka předurčuje použití kvalitních nafukovacích kol s robustnějšími kovovými ráfky. Je-li vám zdraví dětí nade vše, jsou levná kola s plastovými ráfky a kluznými ložisky nepoužitelná. Co se nářadí týče použijeme přímočarou pilku, vrtačku se stojanem, akušroubovák, horní frézku, šroubové svěrky a pokosovou pilu.
Podvozek
Nejdřív zhotovíme kompletní podvozek, uložení pro zadní a přední osu a brzdové páky. Jednotlivé díly nařežeme přímočarou pilkou – ideálně vybavenou regulací předkmitu. U pilky s chráničem proti třepení materiálu, která nevytrhává dřevo, nastavíme regulaci na stupeň dva nebo tři. U obyčejné pilky alespoň řezné linie předem prořízneme univerzálním nožem. Do spodní desky podvozku vyvrtáme otvory a obě desky spojíme. Protáhlý otvor je určen pro brzdové páky. Hrany zakulatíme frézkou: u horní desky jen nahoře, u spodní pouze dole.
Brzdové páky a zadní osa
Námi použité brzdové pákoví můžeme koupit již hotové: jeho hlavním úkolem je udržet buginu pod kontrolou i při razantní jízdě ze svahu. Šikmo dolů vedoucí tyč procházející horním otvorem zabraňuje, aby se brzdová páka sklopila dolů.Páky a zadní osa jsou uloženy ve stejně hluboko vyfrézovaných drážkách. S brzdovým pákovím lze i po slepení dřevěného pouzdra ložiska lehce hýbat, ale zadní osa musí sedět v ložiskových drážkách pevně. Při jízdě se nesmí uvolnit a nečistoty nemohou proniknout do pouzdra osy.
Zasazení vratových šroubů a ložisková uložení
Abychom hlavy vratových šroubů dostali pod povrch desky, zahloubíme je Forstnerovým vrtákem – po jeho středovém hrotu zůstane v materiálu značka pro spirálový vrták. Pomocná vrtání na koncích drážky pro osu oje ušetří fréze vnoření. Drážky v dílech, tvořících ložiskové pouzdro pro brzdové pákoví, vyfrézujeme tak, aby se pákami dalo lehce hýbat. Ložiskové pouzdro je ze čtyř kusů. Zkosení je nutné, aby se výřez pro páku nezablokoval. Při lepení občas pákou pohneme. Drážku pro zadní osu kol s nafukovacími pneumatikami vyfrézujeme tak, aby osou po slepení desek šlo jen ztěžka pohybovat. Pro nařezání na požadovanou délku je třeba osu z uložení vytáhnout. Lepené desky stáhneme svěrkami. Hotové konstrukční celky přilepíme ke spodní desce podvozku. U horní desky končí ofrézovaná hrana před špalíkem, k němuž je připevněno otočné ložisko.
Přední osa
Důležité je konstrukční uspořádání uložení přední osy v ložiscích, tedy montáž obou otočných destiček, díky nimž je přední náprava dostatečně pohyblivá. Veškeré otvory pro šrouby (přední osu, špalík řízení a hlavici podvozku) předvrtáme, poté vsuneme do vodorovných otočných destiček všech osm šroubů a připevníme je na přední nápravu. Následuje přišroubování vodorovné otočné destičky k řídícímu špalku. Po její montáži můžeme k řídícímu špalku přišroubovat svislé otočné destičky a nakonec celou konstrukci přimontujeme k hlavici podvozku. Kolmou destičku na řídícím špalíku jistě zvládneme snadno, u vodorovné destičky to bude složitější.
Ložiskové uložení přední osy
- Před nařezáním prkénka pro uložení přední osy a oje, vyvrtáme 32mm otvory pro přechodové poloměry.
- Při lepení ke stažení použijeme svěrky. Ochranné desky zabraňují dotyku nohy s otáčejícími se koly.
- Dva otáčivé talíře jsou zabudovány horizontálně a vertikálně. Zajišťují dobrou přilnavost přední osy k povrchu.
- Montáž vertikální otáčivé desky je snadná: šrouby jsou lehce dosažitelné, neboť řídící špalík lze natáčet. Všechny otvory je nutné předvrtat.
Opěradlo
K dolní desce zespodu přišroubujeme obě svislá žebra, otvory před tím předvrtáme a zahloubíme. Před upevněním opěradla (později nebudou kolmá vrtání možná) vyvrtáme do dolní desky ještě čtyři otvory. Protože vzdálenost obou řad otvorů neodpovídá vrtání v podvozku, vzniká šest různých pozic, na něž lze na podvozku dvěma šrouby umístit konstrukci opěradla.