Fládrování aneb Tak trochu našvindlované dřevo

Kouzlo dřeva spočívá mimo jiné v neopakovatelné kresbě, kterou se nám tento materiál na povrchu předvádí. Kdo to umí, může na řezné ploše číst jako v knize. Jde o zajímavý příběh o tom, kde dřevo rostlo, kolik na něj a kdy pršelo, jak kmen přírodní podmínky deformovaly a spoustu dalších zpráv. Ale tohle všechno se dá zfixlovat: dřevěnou vizáž můžete dát třeba plechu, pozor na první dojem! Technika fládrování je tak trochu našvindlované dřevo.

Původně se technika fládrování používala k renovaci dřevěného nábytku či dveří, nebo jako levnější náhrada dýhování. Dřív se používal hřeben a ten, kdo to opravdu umí, si s ním i dnes vystačí. Ale vynikající pomůckou nejen pro začátečníky je speciální fládrovací drážkovaná gumová stěrka, kterou lze koupit v hobbymarketech a prodejnách řemeslnických potřeb.

Fládrování vás dostane

Fládrování je efektní technika. Jakmile ji zvládnete, skoro určitě pak nezůstanete jen u jednoho kousku nábytku. Budete nejspíš chtít napodobit povrch dřeva i na materiálech, jako je lamino, dřevotříska, tvrzený papír, plast nebo plech. Nadšení z pronikavé změny ale nepřežeňte. Mohl by nastoupit efekt známý třeba nadšencům pro batiku, kteří pobatikovali všechno a pak je musela uklidňovat nemocniční běl psychiatrické léčebny.

Jaké barvy zvolit

Na fládrování můžete použít buď barvy olejové nebo vodouředitelné, což doporučujeme především v interiérech z ryze praktických důvodů: rychleji schnou a méně smrdí. Záleží na vás, jakou variantu zvolíme, zda tmavou se světlejší vrchní vrstvou nebo naopak. Pěkné jsou kombinace tón v tónu. Překvapivě dobře může dopadnout, pokud se nechcete tvářit, že jde o dřevo a přiznáte techniku. Fantastická společenství barev, které se v přírodě potkat nemohou, spojených technikou fládru si ale nejdřív vyzkoušejte někde v skrytu, protože efekt větší plochy může být stejně skvělý jako i příšerný.

Něco málo o technice

Aby barvy lépe přilnuly na podklad přilévají mistři lakýrníci někdy do lazurovacích barev pivo. Základová barva bude ve výsledku prosvítat. Je potřeba, aby její plocha byla dokonale hladká, protože na nerovnostech a špatně rozetřených kapkách barvy by se gumová stěrka zadrhávala a kresbu kazila. Na spodní dokonale zaschlou vrstvu naneseme štětcem vrchní barvu, kterou ihned stíráme gumovou stěrkou s rastrem. Hustší barva rychleji zasychá, řidší vrchní barva se stírá jednodušeji. Stěrku je třeba mezi jednotlivými tahy očistit, protože jinak barva zachycená v drážkách vezme kresbě ostrost. Po dokonalém vyschnutí lakýrničtí mistři povrch ještě přelakují jednou až dvěma vrstvami bezbarvého lak

Dveře snad hezčí než nové

  1. Máme starší dveře, které již vypadají všelijak a určitý „facelift“ by jim i prostoru jehož jsou součástí jen prospěl. Vyspravíme je tmelem na dřevo, dohladka přebrousíme, natřeme dvěma vrstvami základní barvy a necháme důkladně zaschnout.
  2. Lazurovaní barvu naneseme na kazetové výplně dveří. Natíráme zlehka a pravidelnými tahy tak, aby barva nestékala. Vzápětí ji stíráme fládrovaní gumovou stěrkou.
  3. Jak? Uprostřed obdélníku kazety umístíme střed kresby let sukovitého dřeva (reálněji bude působit pokud suk nebude v přesném středu), kresbu napodobující strukturu kolem suku vytvoříme houpavým pohybem stěrky a okolí jen zrýhujeme její užší stranou.
  4. Dveře okolo výplní a také zárubně natřeme stejnou lazurovací barvou, ale místo stěrky povrch narušíme tvrdším štětcem tak, aby vrstva nebyla úplně stejnoměrná.

Tipy jak s fládrovací stěrkou pracovat

  • Užší stranou stěrky se v barvě dělají pravidelné jemné rýhy vhodné na okraj plochy nebo na hrany prken. Širší stranou, tedy hranou s vrcholem obloučku, děláme nejširší mezeru uprostřed. Směrem k okraji se rozestupy zmenšují.
  • Když stěrku táhneme širší stranou naplocho, vytvoříme v barvě širokou mezeru a po okrajích proužky s užšími rozestupy. Hrana stěrky s patami obloučků udělá ve vrchní vrstvě barvy jemné rýhy s úzkými rozestupy a s jednou větší mezerou uprostřed tahu.
  • Když stěrkou v plynulém tahu zhoupneme, bude kresba připomínat dřevo, přičemž hustota let bude odpovídat rychlosti houpání stěrkou.
  • Rovné pravidelné rýhy ovšem můžeme udělat i drsnými kousky mořské houby nebo různě hustými hřebeny. Ale pozor na jejich tvrdé zuby, které by mohly poškrábat i spodní podkladovou barvu.

Když už budeme fixlovat, čiňme tak poctivě

Vypadá to jako protimluv, ale buďme shovívaví. Fládrování je zcela legitimní povrchová úprava připomínající dřevo. Ale logicky novou dovednost můžeme netradičně využít třeba tak, že prachobyčejnou papírovou krabičku fládrováním předěláme třeba na lazurované dřevo. Je to dobře? Je to špatně? Ve světě, kde se roztíratelný tuk nazývá „máslem“, mezi „přátele“ si kliknutím přidáváte lidi, které jste nikdy neviděli a v řadě případů se krádež nazývá „sdílení“, je to asi jedno.